דלהי | Delhi

דלהי, שער הכניסה עבור מטיילים רבים להודו, היא המיקרו קוסמוס של הודו

מידע כללי על דלהי

מחד שוקקת, צבעונית, ורוחשת עם שווקים, סוחרים, ריקשות, פרות, והמוני הודים המגיעים אליה גם מן החוץ, ומאידך גם צפופה, מזוהמת, מזעזעת על נכיה וגדומיה שלא יתביישו לגשת אליכם ולא להרפות עד שיסופקו. משפט נפוץ לגבי דלהי הוא – או שאוהבים אותה, או ששונאים אותה, והוא כנראה נכון.

ניו דלהי הבנויה משדרות רחבות ובניינים גדולים בסגנון קלאסי, כוללת בין היתר מבני שלטון קוליניאלים, את בית הפרלמנט ההודי, שער הודו, רחוב ראג’פאת הרחב והקונאט פלייס. אולד דלהי הוא הכינוי לחלק הישן והעתיק של העיר דלהי הפרוש מצפון לקונאט פלייס וכולל בין היתר את המבנים של המבצר האדום, הג’אמה מאסג’יד והצ’אנדני צ’וק.




הידעת?
מבחינה רשמית, דלהי היא הטריטוריה המדינית, הכוללת בין היתר שלוש ישויות מוניציפליות שונות, ולעיר עצמה קוראים ניו דלהי. בפועל, כולם מכנים את העיר דלהי (גם גוגל) וניו דלהי הוא הכינוי לאזור המודרני של העיר, זה שתוכנן ונבנה ע”י הבריטים.

מה רואים ואתרים מרכזיים בדלהי

מיין בזאר – רחוב התרמילאים, במיוחד הישראלים, בדלהי הממוקם באזור פהאר ג’אנג’. עם שלטים בעברית, הודים דוברי עברית שוטפת ומצטטי סצנות מסרטי פולחן כמו חגיגה בסנוקר, ותפריטים ישראלים מובהקים של ארוחת בוקר ישראלית, חומוס, פלאפל וגם שניצל, המיין בזאר נראה כמו ישראל הקטנה. במיין בזאר תמצאו את כל מה שתזדקקו לו בטיול: מסעדות, סוכנויות נסיעות, דוכני רחוב וחנויות של מזכרות, בגדים, וכן מתפרות שבהזמנה אישית יתפרו עבורכם תיקים, מעילים ובגדי עור. המיין בזאר ממוקם במרחק הליכה מתחנת הרכבת של דלהי כך שנוח להתנייד ממנה ליעדים נוספים.

המבצר האדום – Red Fort  מבצר עצום מימדים המוקף חומות אבן חול אדומות המתנשאות לגובה של 33 מטרים. המבצר נבנה ע”י הקיסר המוגולי שאה ג’אהאן, שאחראי גם לבניית הטאג’ מאהאל המפורסם שבאגרה, בשיא ימי האימפריה המוגולית. שער לאהור, השער המרכזי של המבצר, נחשב בעיני רבים ללבה הרגשי והסימבולי של האומה ההודית המודרנית, וכל שנה, ביום העצמאות ההודי, מגיע לכאן קהל גדול. בשעות הערב נערך מופע אורקולי, המשחזר אירועים מההיסטוריה של דלהי והודו. בפתח המבצר נמצא הצ’אטה צ’וק (Chatta Chowk), באזאר מקורה ומרשים, המוביל אל לב המבצר, ומוקדש למכירת מזכרות לתיירים.

מיין בזאר, דלהי תמונת מקורמיין בזאר, דלהי תמונת מקור

רד פורט, דלהי (צולם עArian Zwegers) (צילום: Arian Zwegers)” width=”500″ height=”375″ />רד פורט, דלהי (צולם ע”י – Arian Zwegers) (צילום: Arian Zwegers, רישיון)

ג’אמה מאסג’יד Jama Masjid – מסגד יום השישי – הגדול במסגדי הודו ואחד המרשימים שבהם. המסגד, שנמצא בסמוך למבצר האדום, נבנה גם כן ע”י הקיסר המוגולי שאה ג’אהאן. למסגד המעוטר יש שלושה שערים גדולים, ארבעה מגדלים ושני צריחים בני 40 מטרים, הבנויים מרצועות אנכיות של אבן חול אדומה ושל שיש לבן, לסירוגין. הביקור במקדש, בלבוש צנוע בלבד.

צ’אנדני צ’וק – Chandni Chowk  הרחוב הראשי של “אולד” דלהי, היוצא מהמבצר האדום. צ’אדני צ’וק הוא בעצם שוק אחד גדול וזול המחולק לשווקי תכשיטים, תבלינים, ירקות ופירות ועוד. קחו בחשבון כי לביקור במקום מתווספים תנועה עמוסה, צחנה, רעש וגם פיח.

קונאט פלייס – Connaught Place  כיכר ענק, בסגנון ויקטוריאני שיוצאים ממנה שמונה רחובות. האזור, המהווה מרכז עסקים חשוב בדלהי, הוא ההפך המוחלט מהמיין בזאר ומטיילים רבים מגיעים לכאן על מנת להתאושש מהעומס וההמולה של האחרון. בקונאט פלייס רחובות נקיים, חנויות מודרניות עם מחירים בהתאם, סניפי חברות תעופה, בנקים גדולים ומלונות יוקרה. כאן תוכלו למצוא רשתות מזון מערביות כמו פיצה האט, דומינוס פיצה, ווימפי, מקדונלד וגם מסעדות הודיות מפוארות.

קבר הומאיון – Humayun’s Tomb אחוזת קבר מרשימה, ויש האומרים אחד המבנים היפים ביותר בעיר דלהי. הומיין היה הקיסר המוגולי השני ואחוזת הקבר שלו משמשת דוגמה לארכיטקטורה מוקדמת שהלכה והשתכללה עד שהגיעה לשיאה במבנה הטאג’ מאהאל. הקבר הוכרז ע”י אונסק”ו כאתר מורשת עולמית.

ג'אמה מאסג'יד Jama Masjidג’אמה מאסג’יד Jama Masjid

חנות תבלינים בצ'אנדני צ'וק - Chandni Chowkחנות תבלינים בצ’אנדני צ’וק – Chandni Chowk

קוטאב מינאר – Qutab Minar  הוא מגדל ניצחון, המתנשא לגובה של 73 מטרים, שהוקם ע”י הכובש האיסלמי קוטאב-אול-דין, מיד לאחר שהביס את הממלכה ההינדית האחרונה בדלהי. המגדל, שהוקם בתחילת המאה ה-12, מסמל את הכיבוש האיסלאמי של העיר. לקוטאב מינאר חמש קומות והוא הולך ונהיה צר, מ-15 מ’ בבסיסו עד 2.5 מ’ בלבד בקודקודו. הכניסה למגדל אסורה וניתן להתרשם ממנו רק מבחוץ.

מסגד קואט-אול-איסלאם – Quwwat-ul-Islam  המסגד הראשון שנבנה בדלהי. בחצר המסגד, הנמצא למרגלות קוטאב מינאר, עומד עמוד ברזל בן שבעה מטרים, שלפי האמונה, כל מי שמצליח להקיף אותו בזרועותיו, יזכה שמשאלת לבו תתמלא.

מקדש הלוטוס – Lotus Temple  מקדש בעל צורה ייחודית של לוטוס וסביבו בריכות, שנבנה על ידי נציגי הדת הבהאית בדלהי. המקדש פתוח לבני כל הדתות להתפלל כרצונם. במתחם המקדש נמצא המוזיאון הבהאי שמציג את התפתחותה ועיקריה של הדת הבאית.

מצפה הכוכבים – ג’אנטאר מאנטאר -Jantar Mantar  אחד ממצפי הכוכבים שהקים ברחבי הודו המהרג’ה ג’אי סינג השני. המצפה העתיק כולל מבנים שונים המשמשים לצפייה ולמדידת תופעות אסטרונומיות שונות.

קבר הומאיון - Humayun's Tombקבר הומאיון – Humayun’s Tomb

קוטאב מינאר - Qutab Minar, מאחור ניתן לראות את מסגד קואט-אול-איסלאם - Quwwat-ul-Islamקוטאב מינאר – Qutab Minar, מאחור ניתן לראות את מסגד קואט-אול-איסלאם – Quwwat-ul-Islam

מצפה הכוכבים - ג'אנטאר מאנטאר - Jantar Mantarמצפה הכוכבים – ג’אנטאר מאנטאר – Jantar Mantar

ראג’ גהאט – Raj Ghat  אבן מרובעת שחורה מוקפת גן, המסמלת את מקום שריפת גופתו של מהטמה גנדי, לאחר רציחתו בשנת 1948. במקום נמצא מוזיאון לזכר גנדי ובו בין השאר האקדח בו נרצח.

רג’פט – Rajpath  שדרה רחבה ויפה המוקפת משני צידיה במדשאות ובבריכות נוי. בצד אחד של השדרה נמצא שער הודו ובקצהו השני בנייני ממשל שונים, בין היתר משכן הנשיא. כל שנה, ב-26 ביולי נערכת בשדרה תהלוכת יום הרפובליקה.

שער הודו – India gate  השער, המזכיר בצורתו את שער הניצחון בפריז, נמצא בקצה שדירת הרג’פט. השער הוא אנדרטה לזכר חיילי צבא הודו ומונצחים עליו שמותיהם של 85,000 חללי מלחמת העולם הראשונה מצבא הודו.

גורודווארה בנגלה סהיב – Gurdwara Bangla Sahib  המרכז הדתי של הסיקים בדלהי. מתחם מקדש מרשים וגדול וכולל מוזיאון לתולדות הסיקים, בריכת היטהרות ולנגר (חדר אוכל ואכסניה המיועדים לאלפי עולי רגל).

ראג' גהאט - Raj Ghatראג’ גהאט – Raj Ghat

שער הודו - India gateשער הודו – India gate

אתרים בדלהי

חלוקת דלהי לפי אזורים

מיין בזאר | Main Bazar

המיין בזאר (Main bazar) אולי צמד המילים הנפוץ ביותר בקרב הנוחתים הטריים בהודו. נמצא בשכונת פהאר גאנג'.

אולד דלהי | Old Delhi

אולד דלהי (Old Delhi) הינו האזור הצפוני והעתיק של דלהי, נמצא מזרחית לתחנת הרכבת (New Delhi Railway Station) ודרומית לגדות נהר היאמונה (Yamuna River).

קונוט' פלייס | Connaught Place

קונוט' פלייס (Connaught place) ממוקם במרכז ניו דלהי והינו אחד ממרכזי העסקים הגדולים בהודו, מוכר גם בשם ראג'יט צ'וק (Rajiv Chowk).

מרכז דלהי | Delhi Center

ניו דלהי (New Delhi) הוא האזור היפה של דלהי, בו תוכלו למצוא הרבה אתרים היסטוריים וכן עסקים, חנויות ומסעדות.

מזרח דלהי | East Delhi

מזרח דלהי הוא אזור שקט יותר ופחות צפוף, בה תוכלו למצוא אתרים מעניינים.

דרום מערב דלהי | South West Delhi

דרום מערב דלהי הוא אזור מעניין בדלהי בו תמצאו את קוטאב מינאר (Qutab Minar), גרין פארק (Green Park) ואת השכונות היוקרתיות.

דרום דלהי | South Delhi

דרום דלהי הוא אזור שקט ומודרני

מלונות ב(ניו) דלהי

בעיר מלונות רבים ברמות השונות. מספר מלונות יוקרה, מספר לא מבוטל של מלונות בדרג הבניים (שלושה כוכבים וארבעה כוכבים מצד שני) וגם לא מעט מלונות זולים ברמה של אכסנייה / באד אנד ברקפסט (ראו עוד תחת מלונות בדלהי ומלונות בהודו).

אטרקציות וסיורים מודרכים ב(ניו) דלהי

בדלהי תוכלו למצוא מגוון עצום של סיורים מודרכים, חד יומיים ויותר! בהם תוכלו לראות את האתרים המרכזיים של דלהי ולשמוע על ההיסטוריה שלה.

דלהי היא אחד מהאתרים החשובים לטיול מאורגן להודו. היא נמצאת תחת תוכנית המסלול של כמעט(!) כל הטיולים המאורגנים בהודו.

מסעדות ב(ניו) דלהי

בעיר תוכלו למצוא מגוון עצום של מסעדות בכל הרמות ומכל הסוגים מאוכל הודי עד דומינוס פיצה (להוספת המלצה על מסעדות במקום).




טיפים והמלצות כלליות למבקר בדלהי

  • מומלץ לא להשכיר רכב בעיר. היות וניווט בתוכה והשתלבות בתנועה בכביש, דורשים מיומנות וידע, שרק בן המקום יכול לרכוש – הנהיגה בה יכולה להיות מסוכנת לתייר!
  • במיין בזאר ובדלהי כולה מס’ עצום של סוכנויות נסיעות, מומלץ ללכת לסוכנויות שעובדות בעיקר עם ישראלים כך המחיר בדר”כ הוא הנמוך ביותר. סוכנות מומלצת במיין בזאר – dolphin india tours – שם תוכלו לדבר עם אסיף +919811367471 s.asifali07@yahoo.in – לצורך רכישה של כרטיסים לכל אזורי הודו או סתם לקבל מידע שימושי. בנוסף יש לו מלון עם חדרים AC במחיר של כ700 IRP ללילה.

 

מידע שימושי למבקר בדלהי

  • המקום הראשון אליו הולכים רוב האנשים לאחר הנחיתה הוא המיין בזאר [פהאר גאנג’], שם ניתן למצוא מלון או גסטהאוס ע”מ לנוח לאחר הטיסה הארוכה. מחוץ לשדה”ת מחכים הרבה נהגי מוניות שיבקשו מחיר לא הגיוני. מומלץ לקחת מונית PRE-PAID מאיגוד המוניות [הדלפק שלהם ממש מול היציאה הראשית] המחיר הוא כ-400 IRP וזמן הנסיעה כ40 ד’.
  • מהמיין בזאר לקשמירי גייט [תחנה מרכזית בה ניתן לקחת אוטובוסים למגוון רחב של מקומות בהודו כולה] כ300 IRP במונית PRE-PAID זמן נסיעה כ30 ד’.
  • דלהי – מנאלי – אוטובוס סמי סליפר קבוע יוצא בשעה 18:00 [בדר”כ מתעכב בשעה ביציאה] יוצא ממקום שנקרא – R.K. ashram metro station – שם יש תחנת אוטובוס בה מחכים לו [מול הכביש יש גשר שכל עמוד בו ממוספר. התחנה נמצאת מול עמוד [PILLAR] מס’ 26] מחיר הכרטיס אמור להיות כ650 IRP זמן נסיעה כ14 – 17 שעות.

הגעה לדלהי:

  • טיסה – לדלהי שדה תעופה בינלאומי במערב העיר, Indira Gandhi International Airport, השני בגודלו בהודו ממנו ניתן להגיע לכל שדה תעופה אחר בהודו ואליו מגיעות רוב הטיסות הבינלאומיות הנכנסות להודו.
  • רכבת – לדלהי תחנת רכבת מרכזית משלה – New Delhi Railway Station, המהווה נקודת חיבור מרכזית לכל היעדים בהודו.
  • רכב – דלהי מחוברת לשאר הודו ע”י 7 כבישים ראשיים מתוחזקים היטב ונוחים לנסיעה.

 

[wpgmza id="20" cat="5" marker="3202" zoom="16"]