צ’אנדיגאר | Chandigarh

מידע כללי על צ'אנדיגאר

צ’אנדיגאר (Chandigarh) היא טריטוריית איחוד בהודו המשמשת כבירתן של שתי מדינות, הריאנה ופאנג’אב. העיר צ’אנדיגאר המהווה את בירתה של טריטוריית האיחוד צ’אנדיגאר ומשתרעת על רוב שטח הטריטוריה, ממוקמת על הגבול בין שתי המדינות, אך אינה מהווה חלק מאף אחת מהן ומנוהלת על ידי הממשלה הפדרלית בהודו.

על הקמתה של צ’אנדיגאר הוחלט לאחר חלוקת הודו ב-1947, אז בעקבות מעברה של לאהור לשטח פקיסטן, נותרה פנג’אב ללא עיר בירה. לאחר כמה תוכניות שלא יצאו לפועל להרחיב ערים קיימות למטרה זו, נפלה החלטה לבנות עיר חדשה.

עד מהרה זכתה התוכנית לחשיבות לאומית מדרגה ראשונה, גם בשל מיקומה האסטרטגי של העיר וגם בשל תמיכתו הנלהבת של נהרו, מי שהיה אז נשיא הודו. נהרו רצה שהעיר תשקף את הודו המודרנית והמתקדמת, המשוחררת ממסורות העבר. בהתחלה פנו ההודים לאדירכלים האמריקנים מאייר ונוביצקי. לאחר מותו בטרם-עת של נוביצקי הצטרף לתוכנית ב-1950 האדריכל השווצרי לה קורבוזיה, שהיה אחד מאבות המודרניזם.

לה קורבזיה היוותה את התוכנית הכללית לעיר צ’אנדיגאר – סכמת העיר כאדם בעל ראש, גוף וזרועות, את חלוקתה לריבועים (sectors), את היררכיית הכבישים היורדת מכבישים שמחברים בין הסקטורים השונים, לכבישים חוצי סקטורים, כבישים שחודרים לתוך השכונה, דרכי אופניים, שבילי הולכי רגל וגינות.




הידעת?
העיר נקראת על שם מקדש האלה צ’אנדי הנמצא בקרבת מקום, במחוז פאנצ’קולה של הריאנה.

מונומנט היד, צ'אנדיגר (צילום: Ian Brown)מונומנט היד, צ’אנדיגר (צילום: Ian Brown, רישיון)

מה רואים ואתרים מרכזיים בצ'אנדיגאר

גן הסלעים נק צ’אנד (Nek Chand Rock Garden) – גן של פסלים ומבנים שעוצבו ונבנו מאשפה וחומרי מיחזור ע”ש עובד ממשלתי בשם נק צ’אנד, שהתחיל בפרוייקט סודי של איסוף זבל והפיכתו ליצירות אמנות. הפרוייקט נשאר סודי כ-18 שנה וגדל למיימדים של כ-50,000 מ”ר עד אשר התגלה ע”י הרשויות ועמד בסכנת הריסה. הדבר התפרסם ועקב תמיכת הציבור נשאר עומד וכיום משמש מקום נהדר לטיול משפחתי.

גן הסלעים בצ'אנדאגארגן הסלעים בצ’אנדאגאר

גן הוורדים (Zakir Hussain Rose Garden) – גן בוטני הקרוי על שמו של נשיא הודו לשעבר, זקיר חוסיין. בערוגותיו תמצאו צמחי מרפא ומעל 1,500 סוגים שונים של ורדים. בנוסף לאירועים השונים המתקיימים בו מדי פעם, מתקיים גם פסטיבל הורדים/פסטיבל הגינות אחת לשנה. בזמן הפסטיבל מתמלא הגן באטרקציות, דוכני אוכל ,שתיה, סיורים מודרכים, תחרויות גינון צילום וכו’.

אגם סקונהאגם סקונה

אגם סוקנה (Sukhna Lake) – חסימת זרם המים היורד מהרי ההימלאיה הקרובים לצ’אנדיגאר יוצר את אגם סוקנה – מקום מתאים לפיקניקים משפחתיים עם אפשרות להשכרת סירות שייט ומגוון אטרקציות נוספות.

מונומנט היד – פסל בעיצובו של של לה קורבוזיה בגובה 26 מטר. ממוקם בסקטור 1.

סיור בצ’אנדיגאר

אטרקציות וסיורים מודרכים בצ’אנדיגאר

צ’אנדיגאר הוא אחד מהאתרים החשובים לטיול מאורגן להודו. היא נמצאת תחת תוכנית המסלול של רוב הטיולים המאורגנים בצפון הודו.

השכרת רכב בצ’אנדיגאר

בעיר מספר מקומות להשכרת רכבים. במידה והטיול הוא בתוך העיר בלבד מומלץ להתנייד בתחב”צ (ראו עוד תחת השכרת רכב בהודו). קל יחסית למצוא חניה עם רכב במלונות בעיר – כמעט כולם כוללים חניה של המלון (גם אילו הנמצאים במרכז העיר) למרות שחשוב לומר שבחלקם יש עלות נוספת על חניה זו.

מסעדות בצ’אנדיגאר

ברחבי העיר פזורות מסעדות רבות, ביניהן מסעדות המגישות אוכל פונג’בי והודי מסורתיים וגם מסעדות המגישות אוכל מהיר מערבי בסגנון פיצות וגריל.




טיפים והמלצות כלליות למבקר בצ'אנדיגאר

  • מומלץ לקחת אוטו-רישקה לסיבוב במקומות מרכזיים בעיר כמו הקפיטול, המוזיאון העירוני, בית המשפט והפרלמנט.
  • מומלץ לבקר בשווקים – להתנסות גם באוכל מקומי במסעדות ה”דאבה”.
  • מומלץ לבדוק על מלון JW Marriott Hotel הנחשב אחד המלונות היוקרתיים בעיר.

 

מידע שימושי למבקר בצ'אנדיגאר

הגעה לצ’אנדיגאר:

  • טיסה – בצ’אנדיגאר שדה תעופה אליו מגיעות טיסות מהערים המרכזיות בהודו באופן תדיר (ראו גם טיסות להודו).
  • רכבת – בעיר תחנת רכבת מרכזית בה עוברות רכבות באופן תדיר ממקומות מרכזיים בהודו.
  • רכב פרטי – בעיר עוברים הכבישים NH – 21 ו- NH-22 שהם כבישים ראשיים ולכן הגישה אל העיר ברכב פרטי היא פשוטה. בנוסף מערכת הכבישים הפנימית של העיר מתוכננת היטב ונוחה לניווט.

 

[wpgmza id="20" cat="5" marker="3163" zoom="16"]